Rejestracja Stowarzyszenia posiadającego osobowość prawną
- Osoby w liczbie co najmniej 7, pragnące założyć stowarzyszenia, uchwalają statut stowarzyszenia i wybierają komitet założycielski.
- Komitet założycielski składa do sądu rejestrowego wniosek o rejestrację wraz ze statutem, listą założycieli, zawierającą: imiona i nazwiska, data i miejsce urodzenia, miejsce zamieszkania oraz własnoręczne podpis założycieli, protokół z wyboru komitetu założycielskiego, a także informację o adresie tymczasowej siedziby stowarzyszenia.
- Wniosek o zarejestrowanie stowarzyszenia sąd rejestrowy rozpoznaje niezwłocznie, a rozstrzygnięcie powinno nastąpić nie później niż w ciągu 3 miesięcy od dnia złożenia wniosku.
- Stowarzyszenie uzyskuje osobowość prawną i może rozpocząć działalność z chwilą wpisania do Krajowego Rejestru Sądowego.
Rejestracja uproszczonej formy Stowarzyszenia tzw. zwykłego nie posiadającego osobowości prawnej
- Osoby w liczbie co najmniej 3 uchwalają regulamin działalności określając w szczególności jego: nazwę, cel, teren i środki działania, siedzibę, zasady dokonywania zmian regulaminu działalności, sposób nabycia i utraty członkostwa, a także sposób rozwiązania stowarzyszenia zwykłego.
- Założyciele stowarzyszenia zwykłego -przedstawiciel lub zarząd składa na piśmie Staroście właściwemu ze względu na siedzibę stowarzyszenia wniosek o wpis do ewidencji stowarzyszeń zwykłych – wnioski w zakładce "Rejestracja stowarzyszenia zwykłego"
- Starosta dokonuje wpisu do ewidencji w terminie 7 dni od dnia wpływu wniosku. Jeżeli wniosek zawiera braki, organ nadzoru (Starosta) wzywa do uzupełnienia wyznaczając termin 14 dni. Jeżeli wnioskodawca nie uzupełni w terminie braków wniosek o wpis pozostaje bezskuteczny.
- Stowarzyszenie zwykłe nie może:
- powoływać jednostek terenowych,
- zrzeszać osób prawnych
- prowadzić działalności gospodarczej
- prowadzić działalności odpłatnej pożytku publicznego
- Stowarzyszenie zwykłe uzyskuje środki na swoją działalność ze składek członkowskich, darowizn, spadków, zapisów, dochodów z majątku stowarzyszenia i ofiarności publicznej.
- Stowarzyszenie może otrzymywać dotacji na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
Więcej informacji w zakładce "Rejestracja stowarzyszenia zwykłego"
Powołanie terenowej jednostki organizacyjnej
- Zarząd terenowej jednostki organizacyjnej stowarzyszenia jest obowiązany, w terminie 14 dni od chwili jej powołania zawiadomić o tym organ nadzorujący właściwy ze względu na siedzibę tej jednostki, podając skład zarządu i adres siedziby jednostki, oraz dostarczyć statut stowarzyszenia.
- Każdą zmianę w składzie zarządu, adresie siedziby oraz statutu terenowej jednostki organizacyjnej należy również zgłosić zgodnie z zasadami określonymi w pkt 1.